Joséphine Simonnot
Responsable TICE
Joséphine Simonnot
Cristal collectif décerné pour le projet innovant des Archives sonores du CNRS-Musée de l'Homme (MNHN)
Acoustique musicale, analyse du son, la voix, valorisation, accès
...

[English version below]

Joséphine Simonnot est responsable des productions audiovisuelles, des techniques de l'information et de la communication. Elle contribue aux travaux de recherche dans divers domaines d'expertise: numérisation, prise de son, montage audio et vidéo, conservation des données analogiques et numériques, acoustique musicale, analyse spectrale du son et valorisation web des données audiovisuelles. Elle est chef de projet de la plateforme web open source Telemeta depuis 2006 (mise en ligne en 2011) pour la gestion et la diffusion des collections d’archives sonores du CNRS-Musée de l'Homme. Elle supervise la mise en ligne des documents sonores et vidéo et à ce jour, 48 000 sons et vidéos sont consultables en streaming dans la base de données (numérisation et informatisation depuis 1999): https://archives.crem-cnrs.fr/.

Ses compétences pluridisciplinaires ont permis au CREM de participer à l’ANR CONTINT DIADEMS (Description, Indexation, Accès des Documents Ethnomusicologiques et Sonores) où elle fut coordinatrice technique et scientifique (2013-2016). http://www.irit.fr/recherches/SAMOVA/DIADEMS/fr/welcome/

Ce programme de recherche fut le premier parmi de nombreuses collaborations en France et à l'étranger pour développer des outils innovant d'analyse automatique du son et fait connaître largement les archives en ligne auprès de la communauté scientifique et patrimoniale. Le CREM a ainsi été sollicité pour participer au projet Europeana Sounds où elle fut coordinatrice pour le CNRS. Les Archives sonores du CNRS sont ainsi visible sur le portail europeana : http://www.europeanasounds.eu

Coordinatrice scientifique et technique de divers projets nationaux et internationaux de valorisation et de recherche, elle contribue à améliorer les techniques de recherche d'informations musicales (MIR).

 

Josephine Simmonot is in charge of audio-visual productions, information technology, and communication. She contributes to research in various domains of expertise: digitization, sound recording, audio and video editing, preservation of analogue and digital data, musical acoustics, spectral analysis of sound, and web enhancement of audio-visual data. She has served as head of the Telemeta web open source platform project since 2006 (online installation in 2011) for the management and dissemination of the CNRS-Musée de l’Homme sound archives collections. She supervises the online availability of sound and video documents, and today 48,000 sounds and videos are available to stream on the database (digitization and computerization since 1999). https://archives.crem-cnrs.fr/.

Her multidisciplinary skills have enabled the CREM to participate in the ANR CONTINT DIADEMS (Description, Indexation, and Access of Ethnomusicological and Sound Documents), where she served as technological and scientific coordinator from 2013-2016. http://www.irit.fr/recherches/SAMOVA/DIADEMS/fr/welcome/

This research project was the first among numerous collaborations in France and abroad to develop innovative tools for the automatic analysis of sound and shed light on on-line archives alongside the patrimonial and scientific community. The CREM was then solicited to participate in the Europeana Sounds project, where she was coordinator for the CNRS. The CNRS Sound Archives are available on the Europeana portal. http://www.europeanasounds.eu

Scientific and technical coordinator of various national and international projects for enhancement and research, she contributes to the improvement of techniques for the research of musical information.

Responsable de la production audiovisuelle et web du CREM
Spielmann, F., A. Helmlinger, J. Simonnot, T. Fillon, G. Pellerin, B.L. Sturm, O. Ben-Tal et E. Quinton, 2017, Zoom arrière. L’ethnomusicologie à l’ère du Big Data, Cahiers d’ethnomusicologie, 30 : 9‑28.
Khoury, S. et J. Simonnot, 2014, Applications and implications of digital audio databases for the field of ethnomusicology, a discussion on the CNRS - Musée de l’Homme sound archives, First Monday, 19 (10) [Napster, 15 years on Rethinking digital music distribution], en ligne : http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5554/4133.
Simonnot, J., 2012, Présentation de TELEMETA, un outil de traitement des archives sonores de la recherche, , en ligne : http://sonore.hypotheses.org/117.
Le Centre de Recherche en Ethnomusicologie (CREM) développe depuis 2007 un outil innovant qui répond aux besoins spécifiques des chercheurs en matière d’accès, de gestion, de diffusion et de conservation des archives sonores. Telemeta est une application Web multimédia qui permet, entre autres, d’associer simultanément des méta-données aux sons et d’être interopérable avec d’autres systèmes. Elle met à disposition des chercheurs une palette d’outils qui facilitent la navigation dans des fichiers audiovisuels, la recherche textuelle et multi-critères, l’export et le partage en ligne des données, l’analyse acoustique, la géolocalisation et l’annotation de sources sonores. Elle constitue à ce titre un véritable instrument de travail collaboratif en vue d’optimiser la consultation, le traitement et l’enrichissement de la documentation sonore.
Simonnot, J., 2012, Telemeta, an audio content management system for the web, Book 2.0, 2.
Simonnot, J., 2011, TELEMETA, un projet Web pour les archives sonores de la recherche, Bulletin de liaison des adhérents de l’AFAS, 36, en ligne : http://www.cnrs.fr/inshs/recherche/telemeta2.html.
Simonnot, J., 2010, Telemeta, an Audio Content Management System for the Web, International Association of Sound and Audiovisual Archives Journal, 36, en ligne : http://www.iasa-web.org/book/iasa-journal-no-36-january-2011.
Brice, G. et J. Simonnot, 2010, Présentation du projet Telemeta. Entretiens avec Joséphine Simonnot, Transposition, Musique et sciences sociales, 1, en ligne : http://transposition-revue.org/article/ethnomusicologie-et-archives.
Simonnot, J., 2008, TELEMETA : un projet pour les archives sonores de la recherche. Traitement, valorisation, diffusion, Imageson.org, en ligne : http://www.imageson.org/document1045.html.
Simonnot, J. et S. Sardo, 2017, The CNRS - Musée de l’Homme Sound Archives from 1900 to the present: a long way between heritage, knowledge and technologies, Historical Sources of ethnomusicology in contemporary debate (Cambridge, Cambridge Scholars Publishing) : 103-116, en ligne : http://www.cambridgescholars.com/historical-sources-of-ethnomusicology-in-contemporary-debate.
This anthology concerns traditional music and archives, and discusses their relationship as seen from historical and epistemological perspectives. Music recordings on wax cylinders, 78 records or magnetic tape, made in the first half of the 20th century, are regarded today as valuable sources for understanding musical processes in their social dimension and as unique cultural heritage. Most of these historical sound recordings are preserved in sound archives, now increasingly accessible in digital formats. Written by renowned experts, the articles here focus on archives, individual and collective memory, and heritage as today’s recreation of the past. Contributors discuss the role of historical sources of traditional music in contemporary research based on examples from music cultures in West Africa, Scandinavia, Turkey, and Portugal, among others. The book will appeal to musicologists and cultural anthropologists, as well as historians and sociologists, and will be of interest to anyone concerned with sound archives, libraries, universities and cultural institutions dedicated to traditional music.
Fillon, T., J. Simonnot, M.-F. Mifune, S. Khoury, G. Pellerin, M. Le Coz, E. Amy De La Bretèque, D. Doukhan, D. Fourer, J.-L. Rouas, J. Pinquier et C. Barras, 2014, Telemeta: An open-source web framework for ethnomusicological audio archives management and automatic analysis, Proceedings of the 1st Digital Libraries for Musicology workshop (DLfM 2014) (London, s.n.) : 1-8.
Simonnot, J., 2008, Article de présentation sur la valorisation des archives sonores par une application web multimédia (TELEMETA), (Maison des Sciences de l’Homme de Dijon, UMS uB-CNRS 2739, Université de Bourgogne).
Kursel, J. et J. Simonnot, 2018, « Table ronde "Music Information Retrieveal as an ethical challenge for digital musical collections" », Symposium Capturing Sounds, Berlin Phonograph Archive, Berlin, Allemagne.
Simonnot, J., 2018, « Les liens du son : Un exemple de collaboration franco-tunisienne pour l’accès aux archives sonores », panel franco-tunisien, 12th Symposium of the ICTM Study Group Mediterranean Music Studies, Essaouira, Maroc.
Rodriguez Resendiz, P.O. et J. Simonnot, 2017, « Archivo Digital Sonoro y Audiovisual : Iniciativa de preservación de los documentos sonoros y audiovisuales de origen digital de los pueblos originarios de México en la Universidad Nacional Autónoma de México », IIe Congres international archives numériques, UNAM, Mexico.
Simonnot, J., 2017, « Poster "Projet ANR Diadems" », workshop "Computational Ethnomusicology", Université de Leiden, Pays-Bas, en ligne : https://www.lorentzcenter.nl/lc/web/2017/866/info.php3?wsid=866.
Simonnot, J., 2017, « Sound Archives of Musée de l’Homme and new technologies », Musical Rhythm workshop, New York University of Abu Dhabi.
Simonnot, J., 2017, « The Sound Archives of Musée de l’Homme and MIR projects », International Symposium on Computational Ethnomusicological Archiving, Hambourg, Allemagne.
Chamoux, H., T. Henry et J. Simonnot, 2017, « The CNRS sound archives provided to the European Library through Europeana Sounds », conférence annuelle, International Association of Sound & Audiovisual Archives, Berlin, Allemagne.
Chamoux, H. et J. Simonnot, 2017, « Participation à la table ronde "Les objets sonores comme sources historiques" », colloque « Histoire du son et ressources sonores », Infoclio, Bern, Suisse.
Doval, B., L. Feugère, S. Fürniss, J.-L. Rouas et J. Simonnot, 2016, « Poster "Telemeta et l’ANR Diadems" », École thématique "Sciences et Voix", CNRS, Porquerolles.
Simonnot, J., 2016, « Les archives sonores du CNRS - Musée de l’Homme et la valorisation multimédia », atelier interprofessionel, Réseau des archives sonores en Rhônes-Alpes, Grenoble.
Feugère, L., T. Fillon, Émeline Lechaux, M.-F. Mifune, G. Pellerin, J. Pinquier et J. Simonnot, 2016, « The web platform Telemeta: New tools and perspectives for use of ethnomusicological sources », ICTM Study group Historical Sources, Paris.
Simonnot, J., 2016, « Archivos sonidos, metadatos y las nuevas tecnologías web », Congreso Internacional sobre Metadatos, Université de Mexico.
Simonnot, J., 2016, « Arquivos sonoros do Musée de l’Homme & plataforma web », Congreso Musica e Lusofonia em Acervos 78rpm, Aveiro, Portugal.
Fillon, T., G. Pellerin et J. Simonnot, 2015, « New ways to index and share sounds on line », 46e conférence annuelle de l’IASA, Comité technique, Paris.
Garcia, M., L. Prass, S. Sardo, C. Sandroni et J. Simonnot, 2015, « Table ronde "A etnomusicologia face aos desafios das humanidades digitais"/"L’ethnomusicologue face aux humanités numériques" », VIIe rencontre nationale de l’Association brésilienne d’ethnomusicologie (ENABET), Florianópolis, Brésil.
Feugère, L., S. Fürniss, J. Lambert, Émeline Lechaux, M.-F. Mifune, G. Pellerin, J. Pinquier, J. Simonnot et V. Vapnarsky, 2015, « Table ronde sur le programme Diadems », colloquium of the International Council for Traditional Music "Between Speech and Song: Liminal Utterances", Université Paris Ouest Nanterre.
Fillon, T., G. Pellerin et J. Simonnot, 2015, « Web analysis tools and ethnomusicology », 5e International Workshop on Folk Music Analysis, Paris.
Simonnot, J., 2014, « Sound Archives, Ethnomusicology and new technologies », 20th meeting of the ICTM Study Group on Historical Sources of Traditional Music "Individual memory – collective history. Historical sources as an interface and meeting-point", Aveiro, Portugal.
Fillon, T., P. Brossier, G. Pellerin et J. Simonnot, 2014, « An open web audio platform for ethnomusicological sound archives management and automatic analysis », 4th International Workshop on Folk Music Analysis, Istanbul, Turquie.
Fillon, T., J. Simonnot, M.-F. Mifune, S. Khoury, G. Pellerin, M. Le Coz, E. Amy De La Bretèque, D. Doukhan, D. Fourer, J.-L. Rouas, J. Pinquier et C. Barras, 2014, « Telemeta: An open-source web framework for ethnomusicological audio archives management and automatic analysis », 1st Digital Libraries for Musicology workshop (DLfM 2014), London, UK.
Simonnot, J., 2014, « Les Archives Sonores du CNRS – Musée de l’Homme et les nouvelles technologies », colloque "Les traditions musicales en Afrique du Nord", CMAM, Sidi Bou Saïd, Tunisie.
Simonnot, J., 2004, A. Schaeffner raconté par G. Rouget (Centre de recherche en ethnomusicologie), en ligne : http://crem-cnrs.fr/archives-sonores.
Simonnot, J. et A. Julien Da Cruz Lima, 2018, L’ethnomusicologie à l’ère numérique, Magnétique (Genève, Radio Suisse Romande RTS), en ligne : https://www.rts.ch/play/radio/magnetique/audio/lethnomusicologie-a-lere-numerique?id=9206082.
Simonnot, J. et A. Julien Da Cruz Lima, 2017, La BBC en visite au Centre de recherche en ethnomusicologie sur les traces de Pierre Boulez, Sunday feature (Londres, BBC), en ligne : https://www.bbc.co.uk/programmes/b08c2n8v.
Julien Da Cruz Lima, A., V. Ginouvès et J. Simonnot, 2014, Les archives sonores du CNRS participent au portail européen Europeana Sounds, Lettre de l’InSHS, 32 : 9-11, en ligne : http://www.cnrs.fr/inshs/Lettres-information-INSHS/lettre_infoinshs_32hd.pdf.
Julien Da Cruz Lima, A., J. Simonnot et T. Henry, 2018, Exposition virtuelle: 1946 Ogooué-Congo Mission, Europeana Exhibitions, 2018, en ligne : http://www.europeana.eu/portal/en/exhibitions/1946-ogooue-congo-mission.
In 1947, 70 years ago, the public discovered one of the first sound recordings of Pygmy music collected in Equatorial Africa by the French ethnomusicologist Gilbert Rouget. These were recorded during the Ogooué-Congo Mission, a scientific expedition led by the 23-year old French ethnologist Noël Ballif. This mission was the first organised by the Liotard group, a collective of young French explorers from Paris’ Musée de l’Homme. From July to December 1946, the 12 members of the expedition travelled across the former Middle Congo (the current Republic of the Congo) and Gabon. They spent six weeks completely immersed in Bambinga Pygmy tribes from the Haute Sangha region, in the North of Moyen Congo - an experience that turned out to be decisive for some of them. Whether they are sound recordings, photographs, films, artifacts or scientific studies, the documents collected and produced during and after the Ogooué-Congo Mission allow us to discover their adventure. Let’s walk in their footsteps...
Simonnot, J. et D. Rappoport, 2004, Extraits sonores du Dvd-rom "Toraja" (Indonésie), , 2004.
Préparation des extraits sonores du DVD-ROM de Dana Rappoport, "Toraja" (Indonésie), 2004
Simonnot, J. et B. Lortat-Jacob, 2001, À tue-tête, chant et violon au pays de l’Oach (Roumanie), , 2001.
Réalisation du DVD-ROM accompagnant l'ouvrage de J. Bouët, B. Lortat.Jacob et S. Rădulescu, À tue-tête, chant et violon au pays de l'Oach, Société d'ethnologie (coll. Hommes et musiques), 2001.

Enseignement en M2, EMAD, "Techniques d'archivages sonores"

 

Collaboration avec l'Université de New York d'Abu Dhabi pour développer des outils d'analyse du rythme sur la plateforme Telemeta (2017-2019). Ce programme permet de numériser et de mettre en ligne des archives sonores du CREM-LESC de la zone géographique comprise entre l'Inde le Golfe Persique et Madagascar.