Anne Yvonne Guillou
Chargée de recherche
Anne Yvonne Guillou
Cambodge
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Anne Guillou travaille depuis une dizaine d’années sur les traces laissées par le régime khmer rouge (1975-1979) au Cambodge. Sur la base d’une ethnographie villageoise, elle met en évidence les formes non discursives de la mémoire (notamment à travers les rituels, funéraires et autres) et les processus de localisation de cette mémoire (lieux puissants). En élargissant la focale aux échelles nationale et internationale (commémoration d’Etat, Tribunal des Khmers Rouges sous tutelle onusienne de 2007 à aujourd’hui, rôle de la diaspora), Anne Guillou montre l’importance de la temporalité dans les processus mémoriels ainsi que les implications idéologiques et (géo)politiques de régimes de mémoire différents − voire conflictuels.

Ses travaux portent de façon concomitante sur l’animisme khmer et plus largement sud-est asiatique ; le bouddhisme dans son articulation de plus en plus problématique aux cultes des esprits tutélaires de territoire ; les changements du champ religieux et ce que cela nous dit de la société cambodgienne actuelle dans son ensemble.

Auparavant, Anne Guillou a effectué des recherches en anthropologie de la maladie et de la médecine dans la diaspora cambodgienne en France (1985 à 1990) puis au Cambodge (1990 à 2005). Elle a également mené des enquêtes sur les pratiques de santé et de maladie en contexte migratoire.

Membre du Conseil scientifique de l’IRASEC (UMIFRE CNRS-MAEDI) (depuis 2017)

Membre du Comité de pilotage des Journées de la Recherche France-Cambodge (mars 2018), Ambassade de France au Cambodge (2017-2018)

Membre du Conseil scientifique du projet de coopération franco-cambodgien Manusastra (CNRS, IRD, INALCO...) (2012-2014)

Membre du Comité scientifique du Congrès de l’association de psychiatres PsyCause, Siem Reap, Cambodge (2012)

Membre du Conseil scientifique de l’Institut des Humanités de Paris (2012)

Présidente du conseil scientifique du 4e Congrès des études et recherches sur l’Asie et le Pacifique, septembre 2011, Réseau Asie et Pacifique (2010-2011)

Membre du comité de rédaction de Human Remains and Violence: An Interdisciplinary Journal by Manchester University Press (depuis 2015)

Présidente de l’Association française pour la recherche sur l’Asie du Sud-Est (2012-2015) http://www.afrase.org/

Membre nommée de la section 38 au Comité national de la recherche scientifique du CNRS (mandat 2008-2012)

Membre du Conseil de laboratoire de l’Institut de recherche sur l'Asie du Sud-Est contemporaine (UMIFRE CNRS-MEAE (2015-2018)

Membre du Conseil de laboratoire du Centre Asie du Sud-Est (UMR CNRS-EHESS) (2006-2015)

Inscrite sur la liste d’experts de l’ONU dans le procès n°2 du « Tribunal des Khmers Rouges » (Chambres Extraordinaires auprès des Tribunaux Cambodgiens) (2011-2012)

Représentante de la France au Bureau de la European Association for South-East Asian Studies (EUROSEAS) (2007-2012)

Membre du Comité de Liaison et de Travail pour l’Anthropologie en France (travaux préparatoires à la constitution de l'AFEA) (2007-2009) 

Guillou, Anne Yvonne et Bénédicte Brac De La Perrière (éds), 2017, Potent Places in Southeast Asia (s.l., s.n.) [The Asia Pacific Journal of Anthropology, 18 (5)].
Guillou, Anne Yvonne et Silvia Vignato (éds), 2013, Life after Collective Death in South East Asia: Part 2 – Helping and Being Helped (s.l., s.n.) [Southeast Asia Research, 21 (3)].
Guillou, A.Y., 2018, The "Master of the Land": Cult Activities Around Pol Pot’s Tomb, Journal of Genocide Research, 20 (2) [The Death of the Perpetrator: Interdisciplinary Reflections on the Dead Body of Mass Criminals] : 275-289, en ligne : https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14623528.2018.1459169.
In April 1998, Pol Pot, the dictator who had been overthrown by his own movement one year earlier, died on the forest plateau of Anlong Veng, near the Thai border, to which the Khmer Rouge had gradually retreated in the 1990s. A modest tomb was erected there, on the very spot where he was cremated. Drawing on fieldwork carried out in October–November 2011, this contribution describes the strange aura which surrounds Pol Pot’s tomb. The latter is the focus of funerary practices unusual in Cambodia, the historical reasons for which are examined in detail. It will be shown that the perpetrator continues to exert an almost supernatural hold over this last bastion of the Khmer Rouge, influencing the ideological and the military, the ritual and the religious spheres alike.
Guillou, A.Y., 2017, Khmer Potent Places: Pāramī and the Localisation of Buddhism and Monarchy in Cambodia, The Asia Pacific Journal of Anthropology, 18 (5) [Potent Places in Southeast Asia] : 421-443, en ligne : https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14442213.2017.1375553.
Cambodia is strewn with places of national, local or, most frequently, village importance, considered as potent places, that is to say, places that are said to have agency and a positive or negative power of interaction with human beings. This paper emphasises the constituent principles of potency using case studies based on ethnographic research conducted between 2007 and 2015 in Pursat province, western Cambodia. Beginning with the analysis of the sanctuary of a powerful land guardian spirit called Khleang Muang, the author progressively guides the reader to all the potent places that form a network which spatially tells the legend of the sixteenth-century Khmer King Ang Chan who passed by Pursat, coming from Angkor and settled in Lovek (south of Tonle Sap Lake). Violent death and sacrifices, rituals, spiritual energy called paramī, old buildings, monasteries, precious tableware kept in the soil, trees, stones, termite mounds … all those constituents of the potency of the places are analysed. The author’s discussion of the core of potency (pāramī and paramī) enables her to show how Buddhism and land guardian spirit cults are entangled in a single still hierarchical religious system. Finally, the author analyses how potent places in Cambodia embody a process of localisation of the nation-level institution of monarchy.
Guillou, A.Y., 2017, Potent Places and Animism in Southeast Asia, The Asia Pacific Journal of Anthropology, 18 (5) [Potents places in Southeast Asia] : 389-399, en ligne : https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14442213.2017.1401324.
Guillou, A.Y., 2016, Potent Places as Embodied Memory in Cambodia, Kyoto Review of Southeast Asia, 20 [Memory thickness. Presenting Southeast Asian Pasts], en ligne : https://kyotoreview.org/issue-20/embodied-memory-cambodia/.
Commenting on sociologist Maurice Halbwach’s (1925) influential theoretical essay on memory, Paul Connerton declared that continuing to speak of "collective memory" required recognition that the term subsumed "quite simply facts of communication between individuals." (Connerton 2010: 38
Guillou, A.Y. et S. Vignato, 2013, Introduction, South East Asia Research, 21 (3) [Life after Collective Death in South East Asia: Part 2 – Helping and Being Helped] : 371-379, en ligne : http://journals.sagepub.com/doi/10.5367/sear.2013.0168.
Guillou, A.Y., 2013, Les rituels funéraires, y compris en l’absence des corps, et leur contribution au soulagement des souffrances post-génocide, Psy Cause, 64 [Actes du VIIIe Congrès International de l’Association Internationale Francophone Psy Cause et de la Revue Psy Cause, « Le bouddhisme en psychiatrie et dans les psychothérapies » (20 et 21 novembre 2012), Siemreap/Angkor, Cambodge] : 17-20, en ligne : http://www.psycause.info/revuepdf/revue64/#/18.
Guillou, A.Y., 2013, Western Aid Workers in Cambodian Hospitals: Ethical, Professional and Social Divergences, South East Asia Research, 21 (3) [Life after Collective Death in South East Asia: Part 2 – Helping and Being Helped] : 403-418, en ligne : http://journals.sagepub.com/doi/10.5367/sear.2013.0166.
Since the Khmer Rouge genocide (1975–79), Cambodia has been constructed as a victim par excellence, which exists only through Western financial aid and compassion. In this ideological context, non-governmental organizations (NGOs) mushroomed by the hundreds in the 1980s in the refugee camps along the Cambodia–Thailand border. They then flowed into Cambodia during the repatriation process under UNHCR supervision in the early 1990s. Because of the financial weakness of the Cambodian government at that time (when support from the USSR and other socialist countries abruptly ceased), the NGOs gained a powerful position as institutional partners of the government. Taking the example of the medical sector, this article analyses humanitarian ideology and its implementation in Cambodian hospitals in the 1990s. The author explores the contradiction between the Westerners' ‘philosophy of development’ versus the Cambodians' ‘ethic of gift’, based on an ethnographical account of the daily activities in Cambodian hospitals, from an interactionist perspective. The author observes the interactions between the Cambodian staff, the humanitarian NGO staff, the patients and their families, showing how the divergence of moral values, the historical construction of the medical profession and social games create conflict between the humanitarians and the Cambodians. This has a direct impact on the patient–physician relationship. Finally, while millions of dollars and thousands of hours of humanitarian work have been spent in Cambodia, some major public health indices have not been greatly improved.
Guillou, A.Y., 2013, Les racines coloniales du système de santé cambodgien, Siksacakr, 12-13 (2010-2011) [Cambodge: rencontres en situations coloniales] : 102-115.
Blot, J. et A.Y. Guillou, 2018, Cambodge. Le tournant chinois, L’Asie du Sud-Est 2018. Bilan, enjeux et perspectives (Bangkok/Paris, IRASEC/Les Indes Savantes) : 174-205.
Blot, J. et A.Y. Guillou, 2017, Cambodge. La pression sur l’opposition s’accentue, L’Asie du Sud-Est 2017. Bilan, enjeux et perspectives (Bangkok/Paris, IRASEC/Les Indes Savantes) : 151-184.
Guillou, A.Y., 2017, The (Re)configuration of the Buddhist Field in Post-Communist Cambodia, The Appropriation of Religion in Southeast Asia and Beyond (New York, Palgrave Macmillan) : 67-93, en ligne : http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-56230-8.
Blot, J. et A.Y. Guillou, 2016, Cambodge. La culture du dialogue ne fonctionne pas, L’Asie du Sud-Est 2016. Bilan, enjeux et perspectives (Bangkok/Paris, IRASEC/Les Indes Savantes) : 160-188.
Guillou, A.Y., 2016, Le ‘maître de la terre’. Les cultes rendus au cénotaphe de Pol Pot (Nord du Cambodge), La mort du bourreau. Réflexions interdisciplinaires sur le cadavre des criminels de masse (Paris, Pétra) : 65-86 [Les cadavres dans les génocides et les crimes de masse].
Guillou, A.Y., 2016, El ‘señor de la tierra’. La rendición de culto al cenotafio de Pol Pot, La muerte del verdugo: reflexiones interdisciplinarias sobre el cadáver de los criminales de masa, Primera edición (Buenos Aires, Editorial Miño y Dávila) : 59-78 [Colección nuevo foro democrático].
Gée, S. et A.Y. Guillou, 2015, Cambodge. Un paysage politique remodelé sur fond de mécontentement croissant, L’Asie du Sud-Est 2015. Bilan, enjeux et perspectives (Bangkok/Paris, IRASEC/Les Indes Savantes) : 141-162.
Guillou, A.Y., 2015, Traces of destruction and the thread of continuity in post-genocide Cambodia, Living and dying in the contemporary world: a compendium (Berkeley, University of California Press) : 729-742.
Guillou, A.Y., 2014, From bones-as-evidence to tutelary spirits. The status of bodies in the aftermath of the Khmer Rouge genocide, Human Remains and Mass Violence : Methodological Approaches (Manchester, Manchester University Press) : 146-160, en ligne : http://www.oapen.org/search?identifier=628394.
Guillou, A.Y. et Luco, 2014, Cambodge. La sortie de la transition post-Pol Pot, L’Asie du Sud-Est 2014. Bilan, enjeux et perspectives (Bangkok/Paris, IRASEC/Les Indes Savantes) : 167-190.
Guillou, A.Y., 2013, The living archeology of a painful heritage. The first and second life of the Khmer Rouge mass graves, ’Archaeologizing’ heritage? Transcultural entanglements between local social practices and global virtual realities (New York, Springer) : 263-274.
Guillou, A.Y., 2013, Temporalidad y definiciones de los cuerpos tras el genocidio jemer rojo, Cadáveres impensables, cadáveres impensados: el tratamiento de los cuerpos en las violencias de masa y los genocidios (Buenos Aires, Editorial Miño y Dávila) : 91-100.
Guillou, A.Y., 2015, Cambodge, Dictionnaire des migrations internationales. Approche géohistorique (Paris, Armand Colin) : 715-717.
Guillou, A.Y., 2018, « Organisation », cycle de conférences IRASEC/Institut français du Cambodge "Boudhisme et société" (français, anglais, khmer), Phnom Penh, Cambodge.
Guillou, A.Y., 2017, « Organisation », cycle de conférences IRASEC/Institut français du Cambodge "Temps, espace, mémoire" (français, anglais, khmer), Phnom Penh, Cambodge.
Guillou, A.Y., 2018, « Discutante », panel "Difference, Belonging, and the Politics of Memory at Southeast Asia’s Margins", American Association of Asian Studies Annual Conference, Washington DC, États-Unis.
Guillou, A.Y., 2018, « Social memory of the Khmer Rouge regime: ritual and religious aspects », Séminaire Social Sciences and Humanities Dialogues organisé par IRASEC/Thammasat University, Thammasat Univ., Bangkok, Thaïlande.
Guillou, A.Y., 2017, « Comment crée-t-on de la mémoire collective au Cambodge? », cycle de conférences IRASEC/Institut français du Cambodge "Temps, espace, mémoire", Phnom Penh, Cambodge, en ligne : https://institutfrancais-cambodge.com/conference-memoire-collective-au-cambodge/.
Guillou, A.Y., 2017, « Potent places in Khmer animism and beyond », Internation Workshop with P. Descola "Natures and Cultures in Southeast Asia", IRASEC/RCSD Chiang Mai University, Chiang Mai, Thailande.
Guillou, A.Y., 2017, « The integration of a former Khmer Rouge stronghold into the Cambodian national territory. Land management, tourist development and ritual activities », International Convention of Asian Scholars 10, International Institute for Asian Studies (IIAS, Leiden)/Chiang Mai University, Chiang Mai, Thailande.
Guillou, A.Y., 2016, « Les trois visages de Lok Ta Khleang Muang dans la province de Pursat : géographie sacrée d’une figure complexe », conférence du Centre de recherche Yosothor, Fac. d’archéologie, Univ. Royale des Beaux-Arts du Cambodge, Phnom Penh, Cambodge, en ligne : http://yosothor.org/lectures/AnneGuillou.html.
Guillou, A.Y., 2016, « Memories of destructive events, time, and space in contemporary Cambodia », panel sponsored by the Thailand-Laos-Cambodia Committee "Embodying Memories in Cambodia, Laos, Thailand and diaspora", American Association of Asian Studies Annual Conference, Seattle, USA.
Guillou, A.Y., 2016, « Les lieux "puissants" comme lieux de mémoire au Cambodge », colloque "Cartographie de la mémoire", Université Royale des Beaux-Arts du Cambodge/Paris 8, Phnom Penh, Cambodge.
Guillou, A.Y., 2016, « Une mémoire alternative du régime khmer rouge : pensée du temps, de l’espace et des défunts au Cambodge », conférence IRASEC de l’Institut Français du Cambodge, Phnom Penh, Cambodge.
Guillou, A.Y., 2015, « Régime khmer rouge : l’abolition de la relation aux défunts comme destruction de l’ordre des mondes », journées d’étude internationale TEPSIS "L’effondrement des sociétés", Labex Tepsis (Transformation de l’Etat, Politisation des Sociétés, Institution du Social), Bibliothèque Nationale de France, Paris.
Guillou, A.Y., 2015, « Mémoire et système religieux au Cambodge », colloque international "Images du Cambodge. Mythe, histoire et mémoire", Archives nationales, Paris.
Guillou, A.Y., 2015, « Migration in Cambodia. A view from a village », conférence finale SEATIDE (Programme européen PCRD), The integration of Southeast Asia. Frameworks and practices, Université Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonésie.
Guillou, A.Y., 2014, « Modératrice », workshop "National and transnational circulation of people and goods", Southeast Asia: Trajectories of Inclusion, Dynamics of Exclusion (SEATIDE), Programme Européen 7e PCRD, Chiang Mai, Thailande.
Guillou, A.Y., 2014, « The (re)configuration of the Buddhist field in post-communist Cambodia. Three emblematic figures of young monks », LOTWOR Final conference, Centre Asie du Sud-Est/Institüt für Ethnologie, Paris.
Guillou, A.Y., 2013, « Traces of destruction and thread of continuity in post-genocide Cambodia », séminaire de S. Vignato, Università degli Studi Milano-Biccoca, Department of Educational Human Sciences "Riccardo Massa", Milan, Italie.
Guillou, A.Y., 2013, « Traitements politiques et rituels des morts du génocide khmer rouge. Une évolution des enjeux entre 1979 et aujourd’hui », conférencière invitée, Institut des Hautes Etudes Internationales et du Développement, Genève, Suisse.
Guillou, A.Y., 2013, « Building a "Khmer religion" (sāsna khmer) by promoting a world buddhism among the reformist monks », LOTWOR conference, Institüt für Ethnologie, Heidelberg.
Guillou, A.Y., 2013, « Les "lieux puissants" au Cambodge. La "boromey" comme catégorie de pensée spatio-temporelle », journée d’étude du projet Manusastra, Université Royale des Beaux-Arts, Faculté d’archéologie, Phnom Penh, Cambodge.
Guillou, A.Y., 2017, « Soins et soignants sous le Kampuchea Démocratique », conférence en khmer, Musée du Génocide Tuol Sleng, Phnom Penh, Cambodge.
Guillou, A.Y., 2016, « Participation à la table-ronde avec Phoeung Kompheak, écrivain, et Sao Sopheak, cinéaste », autour de l’installation "Un musée de (théatre)" de Clyde Chabot, semaine franco-allemande, Institut Français du Cambodge, Phnom Penh, Cambodge.
Guillou, A.Y., 2015, « Participation à la table-ronde "Cambodge, après le 17 avril 1975 : justice et restauration?" », association culturelle franco-khmère, École khmère de Paris/INALCO, Maison des Associations 13e, Paris.
Guillou, A.Y. et J. Mathis, 2017, Untold memories of Cambodia (Coproduction CNRS/CASE ; PCRD/SEATIDE ; ERC/Corpses of Mass Violence ; GIZ).
Guillou, A.Y. et F. Guignard, 2018, Cambodge: l’ONU reconnaît le génocide de minorités, Invité de la mi-journée (Paris, RFI), en ligne : http://www.rfi.fr/emission/20181116-cambodge-onu-reconnait-le-genocide-minorites.
Guillou, A.Y., 2016, Une anthropologue française dit qu’il n’y a pas de besoin de construire de nouveaux stupas pour les victimes du régime Pol Pot, (Phnom Penh, RFI Cambodge), en ligne : https://oudomheng.wordpress.com/?s=guillou&x=0&y=0.
Guillou, A.Y. et A. Heemeryck, 2015, Interview sur l’anniversaire de la prise du pouvoir par les Khmers Rouges, Roumanie-Cambodge : communisme et postcommunisme en perspectiveRadio România International), en ligne : http://www.rri.ro/fr_fr/roumanie_cambodge_communisme_et_postcommunisme_en_perspective-2533023.
Guillou, A.Y., 2017, How Cambodians Shape Their History Through the Present, interview de Michelle Vachon, Cambodia Daily.
2010-2016, Groupe de recherche Lieux puissants en Asie du Sud-Est, Centre Asie du Sud-Est (CNRS-EHESS-INALCO)

2012-2015, Integration in Southeast Asia: Trajectories of Inclusion, Dynamics of Exclusion, 7e PCRD européen. University of Hamburg - Germany ; Magdalene College, University of Cambridge - UK ; University of Tallinn - Estonia ;  University of Milano-Bicocca - Italy ; University Sains Malaysia - Malaysia ; University of Gadjah Mada - Indonesia ; University of Chiang Mai -Thailand ; Vietnamese Academy of Social Sciences - Vietnam. http://www.seatide.eu/?content=home

2012-2016, Corpses Of Mass Violence and Genocide, Grant (Stg n° 283-617) of the European Research Council. EHESS; Univ. of Manchester (UK), The University of Groningen (Netherlands). http://www.corpsesofmassviolence.eu/

2011-2014, Local Traditions and World Religions :The Appropriation of “Religion” in Southeast Asia and Beyond, Programme ANR franco-allemand. Centre Asie du Sud-Est (UMR CNRS-EHESS-INALCO); Institut für Ethnologie, Universität Heidelberg