[English version below]
Joséphine Simonnot est responsable des productions audiovisuelles, des techniques de l'information et de la communication. Elle contribue aux travaux de recherche dans divers domaines d'expertise: numérisation, prise de son, montage audio et vidéo, conservation des données analogiques et numériques, acoustique musicale, analyse spectrale du son et valorisation web des données audiovisuelles. Elle est chef de projet de la plateforme web open source Telemeta depuis 2006 (mise en ligne en 2011) pour la gestion et la diffusion des collections d’archives sonores du CNRS-Musée de l'Homme. Elle supervise la mise en ligne des documents sonores et vidéo et, à ce jour, 53 000 sons et vidéos sont consultables en streaming dans la base de données (numérisation et informatisation depuis 1999): https://archives.crem-cnrs.fr/.
Ses compétences pluridisciplinaires ont permis au CREM de participer à l’ANR CONTINT DIADEMS (Description, Indexation, Accès des Documents Ethnomusicologiques et Sonores) où elle fut coordinatrice technique et scientifique (2013-2016). http://www.irit.fr/recherches/SAMOVA/DIADEMS/fr/welcome/
Ce programme de recherche fut le premier parmi de nombreuses collaborations en France et à l'étranger pour développer des outils innovant d'analyse automatique du son et fait connaître largement les archives en ligne auprès de la communauté scientifique et patrimoniale. Le CREM a ainsi été sollicité pour participer au projet Europeana Sounds où elle fut coordinatrice pour le CNRS. Les Archives sonores du CNRS sont ainsi visible sur le portail europeana : http://www.europeanasounds.eu
Coordinatrice scientifique et technique de divers projets nationaux et internationaux de valorisation et de recherche, elle contribue à améliorer les techniques de recherche d'informations musicales (MIR).
Josephine Simmonot is in charge of audio-visual productions, information technology, and communication. She contributes to research in various domains of expertise: digitization, sound recording, audio and video editing, preservation of analogue and digital data, musical acoustics, spectral analysis of sound, and web enhancement of audio-visual data. She has served as head of the Telemeta web open source platform project since 2006 (online installation in 2011) for the management and dissemination of the CNRS-Musée de l’Homme sound archives collections. She supervises the online availability of sound and video documents, and today 53,000 sounds and videos are available to stream on the database (digitization and computerization since 1999). https://archives.crem-cnrs.fr/.
Her multidisciplinary skills have enabled the CREM to participate in the ANR CONTINT DIADEMS (Description, Indexation, and Access of Ethnomusicological and Sound Documents), where she served as technological and scientific coordinator from 2013-2016. http://www.irit.fr/recherches/SAMOVA/DIADEMS/fr/welcome/
This research project was the first among numerous collaborations in France and abroad to develop innovative tools for the automatic analysis of sound and shed light on on-line archives alongside the patrimonial and scientific community. The CREM was then solicited to participate in the Europeana Sounds project, where she was coordinator for the CNRS. The CNRS Sound Archives are available on the Europeana portal. http://www.europeanasounds.eu
Scientific and technical coordinator of various national and international projects for enhancement and research, she contributes to the improvement of techniques for the research of musical information.
Le Centre de Recherche en Ethnomusicologie (CREM) développe depuis 2007 un outil innovant qui répond aux besoins spécifiques des chercheurs en matière d’accès, de gestion, de diffusion et de conservation des archives sonores. Telemeta est une application Web multimédia qui permet, entre autres, d’associer simultanément des méta-données aux sons et d’être interopérable avec d’autres systèmes. Elle met à disposition des chercheurs une palette d’outils qui facilitent la navigation dans des fichiers audiovisuels, la recherche textuelle et multi-critères, l’export et le partage en ligne des données, l’analyse acoustique, la géolocalisation et l’annotation de sources sonores. Elle constitue à ce titre un véritable instrument de travail collaboratif en vue d’optimiser la consultation, le traitement et l’enrichissement de la documentation sonore.
The international research project, "Data science for the study of calypso-rhythm through history" (DaCaRyH), involved a collaboration between ethnomusicologists, computer scientists, and a composer. The primary aim of DaCaRyH was to explore how ethnomusicology could inform data science, and vice versa. Its secondary aim focused on creative applications of the results. This article summarises the results of the project, and more broadly discusses the benefits and challenges in such interdisciplinary research. It concludes with suggestions for reducing the barriers to similar work.
This anthology concerns traditional music and archives, and discusses their relationship as seen from historical and epistemological perspectives. Music recordings on wax cylinders, 78 records or magnetic tape, made in the first half of the 20th century, are regarded today as valuable sources for understanding musical processes in their social dimension and as unique cultural heritage. Most of these historical sound recordings are preserved in sound archives, now increasingly accessible in digital formats. Written by renowned experts, the articles here focus on archives, individual and collective memory, and heritage as today’s recreation of the past. Contributors discuss the role of historical sources of traditional music in contemporary research based on examples from music cultures in West Africa, Scandinavia, Turkey, and Portugal, among others. The book will appeal to musicologists and cultural anthropologists, as well as historians and sociologists, and will be of interest to anyone concerned with sound archives, libraries, universities and cultural institutions dedicated to traditional music.
In 1947, 70 years ago, the public discovered one of the first sound recordings of Pygmy music collected in Equatorial Africa by the French ethnomusicologist Gilbert Rouget. These were recorded during the Ogooué-Congo Mission, a scientific expedition led by the 23-year old French ethnologist Noël Ballif. This mission was the first organised by the Liotard group, a collective of young French explorers from Paris’ Musée de l’Homme. From July to December 1946, the 12 members of the expedition travelled across the former Middle Congo (the current Republic of the Congo) and Gabon. They spent six weeks completely immersed in Bambinga Pygmy tribes from the Haute Sangha region, in the North of Moyen Congo - an experience that turned out to be decisive for some of them. Whether they are sound recordings, photographs, films, artifacts or scientific studies, the documents collected and produced during and after the Ogooué-Congo Mission allow us to discover their adventure. Let’s walk in their footsteps...
Préparation des extraits sonores du DVD-ROM de Dana Rappoport, "Toraja" (Indonésie), 2004
Réalisation du DVD-ROM accompagnant l'ouvrage de J. Bouët, B. Lortat.Jacob et S. Rădulescu, À tue-tête, chant et violon au pays de l'Oach, Société d'ethnologie (coll. Hommes et musiques), 2001.
Enseignement en M2, EMAD, "Techniques d'archivages sonores"
Collaboration avec l'Université de New York d'Abu Dhabi pour développer des outils d'analyse du rythme sur la plateforme Telemeta (2017-2019). Ce programme permet de numériser et de mettre en ligne des archives sonores du CREM-LESC de la zone géographique comprise entre l'Inde le Golfe Persique et Madagascar.