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logo 65px cremCentre de Recherche en Ethnomusicologie

 

Le CREM se consacre à l'étude des pratiques et des savoirs musicaux, conçus autant comme processus de différenciation socio-culturelle que comme formes d'expression communes à l'Homme. Cette approche, fondée sur un recueil raisonné des données musicales et sur un travail simultané d'enquête ethnographique, s'inscrit dans une anthropologie du fait musical envisagé dans ses dimensions socio-culturelles, esthétiques, formelles, acoustiques, kinésiques et finalement cognitives.


Le Centre investit par ailleurs de nouveaux objets encore peu explorés de la discipline comme le geste musical et chorégraphique, la construction culturelle et cognitive de l'émotion, ou encore les représentations du sonore. Les thématiques développées par les chercheurs, soit individuellement, soit dans le cadre de groupes de recherche, sont régulièrement exposées dans le cadre d'un séminaire interne.

Le CREM gère un vaste fonds documentaire (archives musicales et livres) d’une grande valeur patrimoniale et consulté par un public international.
Ses chercheurs ont des responsabilités importantes dans l'enseignement universitaire de la discipline, à Paris 8-St Denis et à Paris Nanterre. Le CREM sert d'accueil pour les étudiants en thèse et leur fournit un cadre scientifique et logistique à leurs recherches.
Le Ministère de la Culture contribue de manière essentielle à la diffusion de la recherche fondamentale et à sa valorisation, principalement par l'utilisation des technologies multimédia.

 

Membres du CREM Picto crem

 

 

  • CNRS Consortium Musica
    As a partner of the CREM and TGIR Human-Num, consortium Musica, brings together several research units and teams around a common theme: the development and growth of digital music data through the use of common repositories, and the dissemination of good coding practices and data digitization operations. One of Musica’s objectives is to coordinate the epistemological reflection of researchers, as well as the development of new tools for representation and analysis of music. These tools will be compatible with HTML5, CSS3 and JavaScript languages, which are the new standards of the internet and enable the creation of interactive multimedia devices easily adaptable to diverse projects. Particular attention will be paid to the ways of integrating these new representation tools with those developed in the consortium research axes, namely the creation of corpuses of musical scores and the development of online sound archives platforms. The consortium is organized around 3 main research axes under the direction of Philippe Vendrix (Centre for Higher Education in the Renaissance Tours, France UMR 7323 – project participant), Victor Stoichita (Center for research in ethnomusicology, UMR 7186) and Hugues Genevoix (Laboratory of Musical Acoustics, UMR 7190).  Axis 1. Scored Music: MEI – OCRisation of Sources The Center for Higher Education in the Renaissance, located at University François-Rabelais of Tours, France, manages this first axis. Its mission threefold. First, it aims to disseminate and coordinate good musical coding practices, in particular adopting the possibilities offered by the new technologies of MEI (Music Encoding Initiative). Second, it applies these coding practices not only to familiar repertoires – the music of the 15th and 16th centuries – but also to the music of other historical periods. Third, it intends to accomplish the two aforementioned goals with the participation of partner laboratories such as the IReMus (Institute for Research in Ethnomusicology, UMR 8223), le CMBV (Centre for Baroque Musique of Versailles), and IRCAM (Institute of Acoustics/Musical Research and Coordination). Axis 2. Recorded Music: digitization, indexation, sound analysisThe Centre for Research in Ethnomusicology and the LAM have, in recent years, acquired a strong technical and scientific expertise in the digital processing, preservation, and archiving of sound collections. For example, the web-audio platform Telemeta was created, and currently holds 23 200 sound items available online for consultation. The systematic processing of archives as well as the documentary enrichment of collections responds to the growing specific needs of those involved research. In collaboration with researchers and multimedia professionals, with a goal of enhancing the value of this musical heritage for the whole community, this growing digital and technical expertise contributes to the fulfilment of the objectives fixed by the consortium. Axis 3. Les Instruments: updated classification tools, status of object The third axes focuses on the study of sound sources (LAM, IRCAM, IreMus, CREM-LESC), which is based on various scientific and empirical approaches in both the human and physical sciences: instrument making and material processing, tuning and measurement systems, physical or physiological aspects of operation and mechanisms, playing techniques and musical gestures, psycho-acoustics and perception, universal and vernacular classification systems, organology in its historical dimension, musical iconography etc.…Semantically, one of the challenges of linking music resources, catalogues, and databases will be to rethink and complete classification systems in a triple dimension – collaborative, multidisciplinary, and multilingual – and through the merging of repositories, especially of the multilingual thesaurus and musical instruments.

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Le fonds d’archives sonores du CNRS – Musée de l’Homme rassemble des enregistrements inédits et publiés de musique et de traditions orales du monde entier, de 1900 à nos jours. Constitué de supports variés (cylindres, 78 tours, disques vinyles, bandes magnétiques, cassettes, supports numériques), ce fonds se positionne parmi les plus importants d’Europe en terme de qualité, de quantité et de diversité.

CRISTAL collectif : l'équipe dédiée aux « Archives sonores du CNRS — Musée de l'Homme (MNHN) » est lauréate en 2018 de cette récompense décernée par le CNRS aux équipes d'ingénieurs et de techniciens pour leur projet collectif innovant.

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Picto cremInformations pratiques

 

L’accueil au CREM se fait de préférence sur rendez-vous.
La consultation des ressources documentaires du CREM (archives et bibliothèque) se fait uniquement sur rendez-vous en contactant Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser. par mail ou téléphone.

Pour plus d’informations et de renseignements : 01 46 69 26 68

Plan acces MAE Max WeberAdresse physique
Université Paris Nanterre
MSH Mondes bâtiment Max-Weber
Gare de Nanterre Université (RER A, Transilien)


Adresse postale
CREM - LESC - UMR 7186 - CNRS
MAE - Université Paris Nanterre
21 allée de l'Université - 92023 Nanterre Cedex
Tel: 01 46 69 26 68
Contact : Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

Direction et secrétariat : 01 46 69 26 68
Bureau des chercheurs : 01 46 69 26 67
Phonothèque / Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser. : 01 46 69 26 68 
Studio / Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser. : 01 46 69 26 69

 

 

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