C’est en m’appuyant sur l’élaboration endogène d’une figure type de l’organiste raté – « l’organoïde » – telle qu’elle est construite et véhiculée par les organistes eux-mêmes, que j’aborderai la question de leur devenir musicien. Cette figure négative, en stigmatisant celui qui, se trompant de chemin, n’a pas réussi à devenir un musicien accompli, permet de saisir, en creux, les ressorts d’un apprentissage réussi. Elle signale aussi les dangers que l’orgue fait courir à celui qui en a choisi la voie, nous mettant sur la piste d’une dimension initiatique propre à l’apprentissage de l’orgue et de la musique par les organistes.
The CREM (Centre for Research in Ethnomusicology) seminar takes place on two Mondays per month, from 10:00 to 12:00. Members of the CREM (doctoral students included) and invited researchers present their ongoing work. The presentations last 50 minutes, and are followed by a coffee break and discussion hour.
Occasionally, the seminar takes the form of a workshop which brings together several researchers around a common theme. In these cases, the seminar takes place over an afternoon, or sometimes an entire day.
Participation in the seminar is open to everyone. It is also integrated into the Master’s degree in ethnomusicology at the Universities of Paris Nanterre and Paris Saint-Denis.