[English version below]
Pour son travail de doctorat, Ariane Zevaco se concentre sur les dynamiques socio-musicales à l'œuvre dans les mondes musicaux persanophones. L'étude des collaborations entre musiciens de répertoires différents, les revendications identitaires, les usages du passé révèlent certains changements dans les attributions statutaires de la tradition, en parallèle à des représentations parfois contextuelles de l’idéal musical. Les contradictions qui émergent de la confrontation des pratiques musicales et des discours permettent de (re)définir la façon dont les musiciens envisagent leur ancrage « traditionnel ».
Thesis: The Challenges of “Tradition.” Identities, Powers, and Networks in Musician Practices in Tajikistan.
For her doctoral work, Ariane Zevaco focused on the socio-musical dynamics at work in the Persian musical worlds. The study of collaborations between musicians of different repertoires, claims to identity, and uses of the past reveal certain changes in the status attributions of tradition, in parallel with sometimes contextual representations of the musical ideal. The contradictions that emerge from the confrontation between musical practices and speeches allows us to redefine the way in which musicians understand their “traditional” roots.